بازیافت خودرو فرسوده چگونه انجام می‌شود؟

بازیافت لاشه خودرو فرسوده

  • ورود به مراکز اسقاط خودرو

پس از انتخاب مرکز اسقاط خودرو و ورود به سایت آن،‌ فرم مربوط به درخواست برای اسقاط خودروی فرسوده‌تان را پر کرده و اطلاعات لازم را ثبت می‌کنید. هر زمان که از مرکز اسقاط با شما تماس گرفته شد، می‌توانید خودروی مزبور را به مرکز تحویل داده و گواهی اسقاط آن را دریافت کنید. این گواهی به منزله این است که عملاً خودروی شما به طور قانونی ساقط شده است. لاشه خودرو فرسوده برای پشت سر گذراندن بقیه مراحل به سمت جداسازی قطعات و ارسال به مراکز بازیافت خودرو فرسوده به حرکت خود ادامه می‌دهد.

  • جداسازی قطعات مفید و به‌دردبخور

قبل از شروع اسقاط، قطعاتی که هنوز به ‌دردبخور هستند از خودرو جداسازی می‌شوند. این اتفاق منجر به اقتصاد چرخشی می‌شود. بسیاری از اجزای لاشه خودرو فرسوده قابل استفاده مجدد است ولی مهمترین نکته، توجه به محیط زیست و عدم آلایندگی آن است.

  • پرس‌کننده‌های غول پیکر

خودروهای فرسوده در مراکز اسقاط پس از جداسازی قطعات مفید، توسط دستگاههای پرس‌کننده فشرده شده و تبدیل به یک مکعب کوچک یا ورق مسطح می‌شود. دلیل فشردن اجزای لاشه خودرو فرسوده یا به عبارتی همان پرس کردن این تکه‌ها، اشغال فضای کمتری حین جابجایی است. این تکه‌های کوچک‌شده روانه تأسیسات بازیافت می‌شوند.

  • جداسازی فلزات در مراکز بازیافت

تولید را می‌توان به زنجیره‌ای تشبیه کرد که بازیافت خودرو فرسوده، حلقه مهمی از این زنجیره به شمار می‌رود.قطعات آهنی خودروهای اسقاط شده در مراحل بازیافت برای تولید فولاد به کارخانه‌های فولادسازی فرستاده می‌شود اما تولید یک فولاد با کیفیت بالا مستلزم جداسازی قطعات آهنی از فلزات غیرآهنی است. این بازیافت همان قدر هم در تولید آلومینیوم از نظر اقتصادی مهم و مقرون به صرفه است.

کدام قسمت های خودرو قابل بازیافت است؟

تقریبا تمام بخش های خودرو با نرخ بالاتر از 90 درصد قابل بازیافت است.

بیشترین بخش هایی که بازیافت می شوند نیز تایرها، شیشه ها، باتری، آهن و فولاد، رادیاتور، شلنگ ها، صندلی، فیلترهای روغن و چرخ ها هستند.

هر سال در آمریکا در حدود 220 میلیون تایر قدیمی تولیدمی شود که 80 درصد آن ها بازیافت می گردند. تایرهای بازیافت شده اغلب موارد در زیرسازی جاده های جدید استفاده می شوند. شیشه های بازیافت شده ی اتومبیل نیز برای تولید جواهرات، پرسلان، گوهای شیشه ای، کاشی و .. استفاده می شود.

بازیافت کردن یک تن شیشه به صرفه جویی 10 گالون نفت منجر می شود. باتری های اتومبیل نیز برای تولید باتری های جدید بازیافت می شوند. از استیل و فولاد موجود در اتومبیل ها نیز برای تولید محصولات مختلف استفاده می شود و بخشی از آن نیز برای تولید فولاد جدید به عنوان قراضه راهی کارخانه های فولاد سازی می شود.

کدام مرکز را برای اسقاط لاشه خودروی فرسوده‌ام انتخاب کنم؟!

اعتبار، اولین گزینه مهم در فرآیند انتخاب مرکزی است که برای اسقاط خودرو در نظر می‌گیرید. همچنین داشتن کد ثبت، یکی از نشانه های اعتبار بخشی به این مراکز است. مسلماً فرآیند ثبت نام و سرعت در پذیرش و مراحل اسقاط در خوش‌نامی مراکز، نقش مهمی خواهند داشت. هر چه تمایل برای اسقاط خودروهای فرسوده، روند کاهشی داشته باشد، فعالیت مراکز مربوطه هم دچار رکود و کساد می‌شود. این مراکز به گونه‌ای متولیان حفاظت از محیط زیست هم شمرده می‌شوند.

صنعت بازیافت در اتحادیه اروپایی

مطابق موازین و قوانین موجود در اتحادیه اروپایی، عمر مفید خودرو بین 12 تا 15 سال تعیین شده است. به این ترتیب بخشی از تولیدات دهه 1990 به خط بازیافت رسیده‌اند. دولت‌های اروپایی برای رفع نگرانی‌های زیست محیطی، به اتخاذ سیاست‌های ملی و امضای توافق‌نامه‌های داوطلبانه اقدام کرده‌اند. در اواخر سال 1999 میلادی، ده عضو اتحادیه شامل اتریش، بلژیک، فرانسه، آلمان، ایتالیا، هلند، پرتغال، اسپانیا، سوئد و انگلیس به وضع قوانین ویژه‌ای در خصوص خودروهای فرسوده پرداختند. بر طبق برآوردهای آماری، حدود 96 درصد از کل خودروهای فرسوده در حال تردد در خاک آن اتحادیه، در این ده کشور قرار دارند. در پی امضای این توافق‌نامه، در تاریخ 18 سپتامبر سال 2000 نیز، قوانین قبلی مورد تجدیدنظر و ساماندهی دوباره قرار گرفت. هدف از وضع این قوانین، ایجاد نوعی هماهنگی بین کشورهای عضو اتحادیه و تولیدکنندگان خودرو بود تا قوانین ملی کشورهای عضو با مفهوم بازیافت سازگارتر شود. هدف نهایی این طرح، جلوگیری از انباشت خودروهای فرسوده، در گورستان‌های خودرو بود. براین اساس تنها 5 درصد از کل خودروهای فرسوده اتحادیه می‌تواند به گورستان‌های بزرگ حمل شود و 95 درصد دیگر باید مورد بازیافت قرار گیرد. مهمترین مفاد این توافق‌نامه که به امضای کشورهای عضو رسیده است، عبارتند از:

1-  کشورهای عضو باید تمهیدات لازم را برای استفاده مجدد از قطعات خودروهای فرسوده بیندیشند.

2-  در صورت عدم امکان بازیافت می‌توان از قطعات فرسوده در سایر خودروها استفاده کرد؛ به شرطی که آلودگی صوتی و زیست محیطی ایجاد نکنند.

3-  تا ابتدای سال 2006 تمام خودروهای فرسوده باید در حد 85 درصد قابل بازیافت باشند.

4-  در آغاز سال 2006 تمام خودروهایی که قبل از ژانویه سال 1980 تولید شده‌اند باید مورد بازیافت قرار گیرند.

5-  با فرارسیدن ژانویه سال 2015 باید حداقل 95 درصد از کل وزن خودروهای موجود در اتحادیه اروپایی قابل بازیافت باشد.

اتحادیه اروپایی قصد دارد از تولید زباله‌های صنعتی جلوگیری کند. همچنین مقرر شده است خودروهایی که از این پس تولید می‌شوند، ویژگی‌های زیر را داشته باشند:

1- مصرف پایین انرژی

2- سهولت جداسازی قطعات

3- قابلیت بازیافت

4- حداقل استفاده از فلزات سمی